Egyetemünk 2021 március 5-én csatlakozott a Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramhoz.
Várjuk azoknak a hallgatóknak a jelentkezését, akik elkötelezettek amellett, hogy másoknak segítsenek, és ők maguk is fejlődjenek, tanuljanak!
A program célja:
a vidéki hátrányos helyzetű kistelepüléseken élő, 7. és 8. osztályos tanulók támogatása abban, hogy minél sikeresebbek legyenek a pályaválasztásban és a továbbtanulásban. A mentorok feladata, hogy segítsék a tanulók iskolai sikerességét, támogassák a pályaorientációjukat, bővítsék az internethasználati kompetenciákat, növeljék az önbizalmukat, megmutassák a tanulóknak a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit – állatkertet, a múzeumokat, a középiskolákat, a vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot.
Olyan alap- vagy mesterszakos, nappali tagozatos hallgatók jelentkezhetnek a magyar nyelvű felkészítő kurzusokra, akiknek még legalább három félévük van hátra a magyar nyelven folytatott egyetemi tanulmányaik befejezéséig.
A mentorálás félévében (TM2 kurzus) a hallgatók havi 35 000 Ft ösztöndíjat, valamint a kisdiákok programjaira költhető havi 10 000 Ft költőpénzt, a MÁV vonatain teljes körű, a Volán buszjáratain a célállomásig szóló ingyenes utazási lehetőséget kapnak, ezen felül a MOL LIMO szolgáltatása is ingyenesen igénybe vehető.
A jelentkezés ideje a 2022 őszi félév tárgyfelvételi időszaka : augusztus 31-től szeptember 12-ig.
A jelentkezés a Neptunban az B-SZ-301-ELM-222301-01 és a M-SZ-301-ELM-222301-01 Tanítsunk Magyarországért I. / Szabadon választható tárgy 3. kurzus felvételével lehetséges.
________________
Ismerkedj meg a kurzus két oktatójával, Arndt Bernadettel és Lázár Gyopárkával:
Sikeresen zajlott 2021 márciusában a nyitó esemény, ahol volt tanár szakos hallgatók vezetésével fogadtak hallgatói mentorok vidékről érkező gyerekeket kreatív workshop keretében.
Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány elnöke a csatlakozás kapcsán elmondta: “Minden hazai egyetem érdeke, hogy egyetlen tehetséges gyermek se vesszen el a felsőoktatás számára csak azért, mert nehezebb sorba született. Ezzel a szerepvállalással a MOME nem gesztust gyakorol, csupán a kötelességét teljesíti.”
További információért látogass el a Tanítsunk Magyarország hivatalos weboldalára: https://tanitsunk.hu/Instagram oldalára: https://www.instagram.com/tanitsunk_magyarorszagert/?hl=huFacebook oldalára: https://www.facebook.com/tanitsunk.huSzemélyesen a tmo@mome.hu címen tudsz érdeklődni.
A program leírása
A program leírása
A Tanítsunk Magyarországért program megvalósításával a lehetőségektől elzártabban élő kisiskolások számára elérhető közelségbe kerülnek azok a karrierutak, amelyek a szociális és földrajzi helyzetük miatt esetenként nem voltak adottak számukra. A velük dolgozó egyetemi hallgatók, mentorok feladata, hogy a gyereknek megmutassák, számukra is vannak lehetőségek a kiteljesedésre, és a képességük alapján a tanulással sokra vihetik. A program során a mentorált gyerekeket a mentorok kalauzolják a településen túli izgalmak megismerésében, így közösen látogatják a középiskolákat, a valós munkaerőpiaci ismereteket átadó vállalati nyílt napokat, az állatkertet, a múzeumot annak érdekében, hogy lássák, hányféle jövőből is választhatnak.
Ennek hozadékaként erősödnek a kisközösségek, és olyan társadalmi csoportok is találkoznak egymás problémáival, amelyek eddig gyakran elszigetelten éltek egymás mellett az adott régiókban, így erősítve a társadalmi felelősségvállalást az érintett csoportokban.
A program folyamatai
A mentorok kiválasztása
Mielőtt a hallgatók megkezdenék az általános iskolában a mentorálást, részt vesznek egy felkészítő kurzuson, amely során elkezdődik egy érzékenyítési folyamat, és ahol a hallgatók látóköre jelentősen bővül, és újszerű szemléletet sajátíthatnak el. E kurzus segítségével olyan alapismeretet kapnak, amelyek hozzájárulnak a mentori tevékenységeik megfelelő színvonalú végzéséhez. Olyan alap- vagy mesterszakos, nappali tagozatos hallgatók jelentkezhetnek a magyar nyelvű felkészítő kurzusokra, akiknek még legalább három félévük van a magyar nyelven folytatott egyetemi tanulmányaik befejezéséig, és nem doktori képzésben tanulnak.
A kurzus sikeres teljesítése után kezdhetik meg a hallgatók a mentorálást a kiválasztott általános iskolai intézményekben. A hallgatók csak aktív egyetemi státusszal végezhetnek mentori tevékenységet, ezért a szerződésük mindig csak egy félévre vonatkozik.
A mentorok kiosztása általános iskolákba
A mentorok kiosztása az általános iskolákba két pilléren nyugszik. Egyrészt a szervező intézmény és a hallgatók megállapodásán, másrészt pedig az iskolai osztálylétszámon. Ugyanis a program indulásakor kialakított irányelv szerint egy mentor 4 általános iskolai tanulóval fog foglalkozni.
A hallgatók általános iskolákba való kiosztásakor kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ezt az értéket megtartsuk. A mentorálási program egyik fő szempontja az is, hogy teljes osztályok kerüljenek bele a programba, ennek következtében az osztálylétszámok nem teszik minden esetben lehetővé, hogy egy hallgatóhoz négy diák kerüljön. Így előfordulhat, hogy egy mentorhoz 3 vagy akár 5 tanuló is tartozik.
Az általános iskolai tanulók programba való bekerülésének menete
Az intézménynek a programba való bekerülése nem eredményezi a tanulók automatikus bekerülését. A bekerült osztály minden tanulója jogosult arra, hogy a programban részt vegyen, ehhez azonban a szülőnek/gondviselőnek egy nyilatkozatot kell aláírnia, amely visszavonásig, valamint az általános iskolai tanulmányok befejezéséig érvényes marad. Fontos megjegyezni, hogy abban az esetben, ha a tanuló nem csatlakozott a programhoz, a félév során, illetve a tanulmányai során bármikor meggondolhatja magát, és egy aláírt szülői nyilatkozattal ő is részt vehet a programban.
A programkoordinátor feladata, hogy a szülői nyilatkozatot a megadott határidőig eljuttassa szkennelt formában, valamint postai úton is a Tanítsunk Magyarországért program szervezőihez.
A programban részt vevő tanulók kapnak egy felhasználói profilt a Tanítsunk Magyarországért program hivatalos honlapjához (www.tanitsunk.hu). A honlapon időközönként (félévente) egy kérdőívet kell kitölteniük a tanulóknak. A kérdőív a program hatáselemzését szolgálja, ezért minden tanulónak kötelező kitöltenie. Az iskolai koordinátor feladata, hogy a kitöltéseket felügyelje, és géptermet biztosítson ehhez.
Mind a mentorok, mind pedig a mentoráltak kapnak egy TM-kártyát, amely ingyenes utazási lehetőséget biztosít nekik a VOLÁN és a MÁV járatain. Ehhez szükséges, hogy az iskolai programkoordinátor megküldje e-mailben a Szervezők felé a tanulók nevét és OM-azonosítóját. Ha nincs minden tanulónak diákigazolványa, akkor a mentorral közösen segítsék a tanulókat a papírok ügyintézésben.
A mentor–mentorált párok kialakítása
Az elmúlt félévek gyakorlatai azt mutatták, hogy a legjobb módszer a mentor-mentorált párok kialakítására, ha ezt az iskolai koordinátorok végzik (akár a mentorokkal egyeztetve) egy ismerkedési fázist követően. Fontos, hogy egy személyes csoportos találkozó és beszélgetés során mindenki megismerkedjen a másik érdeklődésével, hobbijával.
Az egyetemi oktatók eddig tapasztalataik alapján az alábbi fontosabb irányelveket fogalmazták meg:
• Fontos, hogy ne a mentorok válasszák ki a mentoráltjaikat, és ne is a gyerek a mentorukat.
• A gyerekek beosztását az osztályfőnök és az iskolai programkoordinátor végzi, miután személyes beszélgetés(ek) során megismerte a mentorokat (érdeklődés, hobbi, mentalitás stb.).
• Ezt a tényt fontos előre közölni mind a gyerekekkel, mind a mentorokkal, nehogy az első találkozáskor spontán módon elkezdődjön egy kiválasztási folyamat.
• A gyerekek beosztása ne a gyerekek előtt (és ne velük megbeszélve) történjen, ők már csak a beosztás eredményével ismerkedjenek meg.
• Fontos arra törekedni, hogy a mentorok sokszínű gyermekcsoporttal foglalkozzanak, tehát ne kerüljenek kialakításra „jó tanuló/magatartású” és „rossz tanuló/magatartású” csoportok, hanem valóban minél többszínű csoportok (mentor + 4 iskolás) legyenek az osztályban.
A mentorálás tartalma
A programkoordinátornak felelőssége van, hogy a mentorálás lebonyolításában segítse a hallgatót, valamint szükség szerint ellenőrizze a foglalkozásokat. Ezért kiemelt fontosságú, hogy rövidebb leírást adjunk mind a tanulóknak, mind a hallgatóknak arról, hogy mi lehet és mi nem lehet mentori tevékenység.
A mentorok hetente 6 órában tartanak foglalkozásokat a mentoráltjaiknak. A heti 6 óra rugalmasan kezelendő. A mentor akár kétszer három órában is mehet az intézménybe. Fontos, hogy az ettől való eltérést vagy egy hét kihagyását a mentornak mindenképpen előre jeleznie kell mind az egyetemi oktató, mind pedig az iskolai koordinátor felé.
A mentorok különböző foglalkozásokat tarthatnak a tanulóiknak. Tanórák után lehet a mentoráltak számára szabadidős tevékenységeket szervezni, megvalósítani az iskolában, mint például: kreatív, játékos, társasjátékos, mozgásos foglalkozásokat, sporttevékenységeket, szakköröket, filmklubokat. Ha lehetőség van rá, a mentor az iskolán kívüli helyszínre is szervezhet szabadidős programokat mentoráltjainak (hétköznap és hétvégén egyaránt). Pl. középiskolai nyílt napok, pályaorientációs célú kirándulások, szabadidős tevékenységek szervezése (mozi-, színház-, kalandpark-, kiállítás-, múzeum-, állatkert-látogatás, valamint el is viheti mentoráltjait az egyetemekre, a különböző cégekhez). Ezeket a programokat javasoljuk a többi mentorral közösen megszervezni.
Hospitálás a tanórákon
A tanórák megfigyelése elsősorban a mentoráltak megismerése céljából a mentorálási folyamat legelején, illetve a mentorálási folyamat során esetlegesen fellépő, az adott tantárgyhoz köthető problémák megismerése, megértése érdekében végzett tevékenység. Ezen kívül a mentor nem ülhet bent a tanórákon megfigyelőként, csakis aktív résztvevőként tartózkodhat bent a tanteremben, így ha van rá mód, az órán projektfeladatokban tudnak a gyerekkel közösen dolgozni, plusz figyelemmel segítve a pedagógus munkáját.
Helyettesítésben való részvétel
Hiányzó tanár helyettesítése esetén a mentor – amennyiben vállalkozik rá – egyedül vagy mentortársaival együttműködve megtarthatja a 45 perces órát, de semmiképpen sem az adott tantárgy óráját! Ilyen esetben tarthat például kreatív, kézműves, pályaorientációs, közösségépítő vagy egyéb játékos, társasjátékos foglalkozást.
A mentoráltjai fejlődése érdekében a mentor konzultálhat az érintett pedagógusokkal.
A mentor nem végezhet olyan tevékenységet, amely a mentor és a mentorált támogató, segítő, bizalmon alapuló kapcsolatát veszélyeztetheti (pl. a tanulók feleltetése, dolgozat íratása). A mentor és a mentorált kapcsolatának, találkozásainak pozitív, élményszerű jellegét az egész mentorálási folyamat során meg kell őrizni. Emiatt a mentor az alábbi tevékenységeket nem végezheti:
- Iskolai tanórák szervezése, megtartása
- Megoldatlan helyettesítés esetén az érintett szakóra megtartása
- Feleltetés, dolgozat íratása, kompetenciamérés
- Osztályozás
- Iskolai, pedagógusi adminisztratív feladatok ellátása
Kérjük, ezek figyelembevételével segítsék a mentorok munkáját!
Tanítsunk Magyarországért hivatalos honlap
A Tanítsunk Magyarországért program honlapján nemcsak az általános iskolai tanulók vannak jelen, hanem a program összes szereplője/érintettje, így az egyetemi oktatók, a mentorok és az általános iskolai programkoordinátorok is.
Ennek értelmében a programhoz való csatlakozás során minden iskolai koordinátor rendelkezni fog egy TM Profillal és meg fogja kapni a bejelentkezéshez szükség adatokat, hogy a honlapon majd a szükséges feladatait el tudja végezni. Ezek átlagosan heti szinten maximum fél órát jelentenek az eddigi tapasztalatok alapján.
A honlapon minden szereplőnek külön feladata van. A mentorálás monitoringjának céljából a hallgatóknak (mentoroknak) minden egyes mentorálási alkalomról egy beszámolót kell írniuk a felületre, amelyet képpel egészítenek ki.
Az iskolai koordinátoroknak pedig rálátásuk van ezekre a beszámolókra, és ellenőrzési szerepet is betöltenek, ezt hétről hétre végre kell hajtaniuk. Tehát lehetőségük van arra, hogy az adott mentor rögzített beszámolóját jóváhagyják vagy elutasítsák. Ez a program egyik alapvető feladata, hiszen ezzel elkerülhető, hogy egy mentor olyan foglalkozást rögzítsen, amely meg se történt. Itt elsősorban nem tartalmi felülvizsgálat a cél, hanem arra vonatkozó visszajelzés, hogy valóban ott volt-e a mentor a bejegyzésben jelzett foglalkozásokon.
Ezenkívül másik szükséges feladat, hogy a már kialakított mentor-mentorált párokat rögzítse a honlapon.
A honlap használatához a programba való csatlakozáskor és a bejelentkezési adatok megküldésekor egy kézikönyvet is csatolni fogunk.
Az iskolai programkoordinátor feladatai
A helyi pedagógusok fontos szerepet töltenek be a mentorprogramban. Hiszen az ő közreműködésükkel ismerkednek meg a hallgatók a tanulókkal. Ők fogadják hallgatókat az intézményben, és segítik őket mentori tevékenységeik elvégzésében. Ezenkívül ellenőrzői feladatot is ellátnak. A programramkoordinátor feladatai összegezve:
- A szülői nyilatkozatok összegyűjtése a megadott határidőig és ezek elküldése a Szervezőknek
- A csatlakozó tanulók nevének és OM-azonosítójának elküldése a Szervezők részére
- A TM-kártya kiosztása a tanulók részére, az átadás-átvételi papír aláíratása
- A mentorok fogadása az intézményben
- A mentorok megismerése és bemutatása az általános iskolai tanulóknak
- A mentor-mentorált párok kialakítása az említett irányelvek szerint
- A honlapon a mentor-mentorált párok rögzítése
- A tanulói kérdőív kitöltésének koordinálása, felügyelete
- A kérdőív határidőn belül való kitöltéséért és a szülői nyilatkozat határidőn belüli aláírásáért is felel
- A honlapon a mentorok által rögzített közös beszámolók ellenőrzése, jóváhagyása vagy elutasítása
- A mentorok segítése a közös programok lebonyolításában
- Az intézmény lehetőségeihez mérten eszközök és helyiségek biztosítása
- Kapcsolattartás a mentorokkal, az egyetemi oktatókkal és a Szervezőkkel
- Problémák, fennakadások jelentése a Szervezők felé
Az iskolai programkoordinátorok a Tankerületi Központtal szerződést kötnek, és a Tanítsunk Magyarországért programban vállalt és elvégzett feladataikért havi szinten megbízási díjban részesülnek.
Legyél Te is mentor!
Az egyetemi mentorprogramban résztvevő egyetemisták, a közreműködő általános iskolák egyikében, meghatározott számú 7.és 8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát, a közös élményszerzést, amelyért havi 35 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján az alábbi juttatások egészítenek ki:
- havi 10.000 Ft költőpénzt kapnak, melyet a mentoráltakkal közös programok szervezésére fordíthatnak,
- a Tanítsunk Magyarországért programban résztvevők a TM kártyával ingyenesen vehetik igénybe a MÁV és a Volán járatait,
- a szorgalmas és elhivatott mentoroknak esetenként célprémium formájában köszönjük meg féléves/egész éves munkájukat.
Egy hallgató maximum négy-öt diákot vesz a szárnyai alá, és segít nekik abban, hogy sikerrel fejezzék be az általános iskolát, valamint tovább folytassák tanulmányaikat a középfokú oktatásban.
Mit csinál egy mentor?
- az őszi félévben részt vesz a tömbösített mentorképzésben, majd a tavaszi félévben heti rendszerességgel mentorál Budapest környéki diákokat
- a mentorálás lényege, hogy körülményeik miatt nehezebb helyzetben lévő fiataloknak segítsünk a tanulásban, önmaguk fejlesztésében, jövőképük kialakításában
- a mentor segíti a diák tanulását, önismeretét, céljainak elérését, megismerteti vele a környékbeli továbbtanulási lehetőségeket, a felvételi rendszert, az információszerzés módját
Miről szól a mentorképzés?
- a mentorálásra felkészítő képzés összetett: tartalmaz pszichológiai és pedagógiai ismereteket, gyakorlatokat és lokális információgyűjtést is
- célja, hogy a leendő mentorok megfelelő ismereteket kapjanak a diákok szocio-ökonómiai helyzetéből adódó nehézségekről, a fejlesztési lehetőségekről, a partneriskolák jellegzetességeiről, a tanulás és továbbtanulás segítésének módszereiről, illetve fontos a saját élményekre alapuló önismeret fejlesztés
Miért jó mentornak lenni?
- rengeteget tanulhatsz, kiléphetsz a komfortzónádból, ritka és értékes tapasztalatot szerezhetsz
- megvalósítható célokat és jövőképet adhatsz olyan fiataloknak, akik számára a lehetőségek elérhetetlennek, a célok pedig távoli álomképeknek tűnnek
- részese lehetsz egy olyan közösségnek, ahol az emberek valóban tenni szeretnének egymásért
- mentorként havi juttatást és kreditet kapsz
- Ki lehet mentor?
- egyetemi hallgatók, akik az őszi félévben felvették és elvégezték a felkészítő kurzust, majd a tavaszi félévben mentori tevékenységet vállalnak
- Hogyan jelentkezhetsz?
- vedd fel a Tanítsunk Magyarországért kurzust szeptemberben
- Ha további információt szeretnél, látogass el a https://tanitsunk.hu/ weboldalra, vagy írj az tmo@mome.hu email címre