Part-Go: MOME-hallgatók terepen
Újabb mérföldkőhöz érkezik a több mint két éve zajló Part-Go projekt, amelyben a MOME a finn Turku University of Applied Sciences (TUAS), az ír National College of Art and Design (NCAD) és az észt Estonian Academy of Arts — Art Design Architecture Science (EKA) felsőoktatási intézményekkel együttműködve fejleszt oktatási módszertant, hogy a public art területet hatékonyan integrálhassák az európai művészeti képzésbe.
A stratégiai együttműködés célja, hogy Európa szerte feltérképezzék a public art oktatásának jelenét, lehetőségeit, jó gyakorlatait, és új koncepció mentén átfogó módszertant dolgozzanak ki művészeti terület oktatásában. Most a résztvevők pilot workshopok keretében a gyakorlatban is kipróbálják a módszereket. A kutatás eredményei pedig hamarosan elérhetők lesznek a projekt honlapján, később tanulmányt is megjelentetnek a public art oktatási módszertanainak, eszköztárának rögzítésére, bemutatására.
A partnerség lehetővé teszi, hogy a nyilvánosság bevonásával a városi szövetbe ágyazott köztéren megjelenő művek alkotási folyamatainak tanulmányozására a jövőben még több releváns public art munka jöjjön létre. Ezek jelentősége a párbeszéd, a demokrácia szempontjából kiemelkedő. Ezért is fontos a public art, mint terület integrálása a felsőoktatási intézmények tantervébe, új tanulmányi modulok kidolgozása, és az eredmények folyamatos megosztása.
A korábbi járványhelyzetben eddig online zajló, inkább elméleti fókuszú workshopok monotonitását törte meg a nemrég Tallinban tartott projekt összejövetel. A Tallini Művészeti Akadémián találkozott a résztvevő intézmények 6-6 hallgatója, és az oktatók. A MOME részéről Erhardt Miklós, a Média Intézet oktatója és a Média design MA és BA szak összesen hat hallgatója utazott el az eseményre, ahol az ötnapos programban több vegyes nemzetiségű csoportba osztva fejlesztettek public art koncepciókat Tallin előre kiválasztott városnegyedeiben.
A végre terepen zajló munkáról így számol be Erhardt Miklós: „A csoportunkkal, amelyet Taavi Piibemann észt kollégával vezettünk, először végigjártunk egy előre megkapott sétaútvonalat a területen, majd egyénileg inspirálódtunk, készülve a másnapi brainstormingra. Az Óváros, erős turisztikai karaktere, rendkívül gyér lakossága miatt, elsőre nem tűnt szerencsés választásnak, de végül éppen ez a jellege alapozta meg a megoldásunkat is. Csoportunk ír tagja, Bill Harris festő szakos hallgató vetette fel, hogy ha már a turizmus visszafordíthatatlan változásokat okoz a városok szociális struktúrájában, akkor maguk a turisták tehetnének valamit a társadalmi kohézió erősítéséért. Ebből kiindulva a nap végére kidolgoztuk egy mozgalom tervét ("Tourists at Work" - T.A.W.), amelynek missziója elérni, hogy az óvárosi Airbnb lakások bérlésének ezentúl az legyen a feltétele, hogy a turisták kisebb közmunka-feladatokat hajtanak végre a bérelt lakásuk környékén, amelyeket az azonos nevű ügynökség oszt ki számukra. A workshop végterméke, amit a pénteki közös prezentáción bemutattunk, egy mission video első változata, amelyet csütörtökön forgattunk és vágtunk. A film részeként egyrészt fiktív közmunkát végeztünk, másrészt helyi lakosok véleményét kérdeztük a projektről. Terveink szerint a videót a következő, dublini intenzív hét folyamán finalizáljuk. Számomra külön öröm volt, hogy, ha fel is merült, senki nem erőltette valamiféle installatív, a monumentalitás ideájával játszó mű létrehozását. Végül minden résztvevő csoport performatív megoldásokat választott. A pénteki prezentáción nagyon kedvező visszajelzéseket kaptunk.”
Egy hónappal később, április közepén Dublinban találkoztak újra a projekt résztvevői a négy egyetem képviseletében. A hasonló egyhetes intenzív workshop keretében ismét egy hatfős, de új összetételű, MOME-hallgatókból álló csoport dolgozott együtt a külföldi diákokkal a nemzetközi tanárcsapat vezetésével. Magyar részről a közreműködők, Erhardt Miklós, Bényei Judit és Illés Anikó voltak.
A képeken a csoportot láthatjuk munkában a tallini óváros utcáin, és Dublinban.
Hamarosan jelentkezünk a Part-Go projekt következő fejezetével, amelyben már kutatási eredményekkel is ismerkedhetünk.
A magyar projektcsapat résztvevői:
A tallini kurzus magyar hallgatói résztvevői:
A dublini kurzus magyar hallgatói résztvevői: