A jövőt építjük

Hisz benne, hogy a szakmai tisztelet, az elhivatottság és az alázat a Market csapatának legfőbb erényei, és hogy a dizájn különbözteti meg az átlagost az átlag felettitől. Nem fél kockáztatni és bátorságra bíztatja a fiatalokat is. Az MOME-ösztöndíjprogram kapcsán hosszútávú együttműködésben gondolkodik és szívesen ad teret a pályakezdőknek ötleteik megvalósítására. Scheer Sándorral, a Market Építő Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk. 

(Scheer Sándorral a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj kapcsán Gorka-Focht Máté beszélgetett)

 

Hogyan került kapcsolatba az építőiparral, miért éppen ezen terület mellett köteleződött el?

Már kora gyermekkoromban érdekeltek az épületek, elsősorban maga a „valamit létrehozni”-érzés. Győrben közlekedésépítést tanultam, akkoriban kezdődött a magasépítéssel való kísérleti képzés, és így – szinte akaratlanul – kerültem a vonzásába. Nagyon izgalmas korban fejeztem be a főiskolát, a rendszerváltás körüli időkben. A szocialista építőipar szinte pillanatok alatt változott meg, a világ egésze kitágult. Nem volt egyenes, és főként nem volt egyenletes az utam. Számos akadályt kellett leküzdeni, de megpróbáltam a lehető legtöbb tapasztalatot megszerezni, figyelve a nemzetközi trendekre is.

 

Minden visszaköszönni látszik a Market mottójában: „Építeni szeretünk”. Mondhatjuk, hogy ez a mondat a Market fennállásának 25 évét áthatja?

Igen, feltétlenül. Elmondanék egy nagyon érdekes, és talán tanulságos történetet. A cég 7-8 éves működése után úgy gondoltuk, hogy ideje egy megalapozottabb, átgondoltabb arculatra váltanunk, és ehhez egy dizájncég segítségét kértük. Több hetet töltöttek nálunk, figyeltek, sokat beszélgettek munkatársainkkal. Számukra – mint mondták – a legfontosabb az volt, hogy látták bennünk az elhivatottságot, a szakmai tiszteletet és alázatot, az egymás iránti figyelmet, a kongruenciát, és hogy azt és úgy tesszük, amit és ahogy mondjuk. Ezeket az értékeket tartjuk mérvadónak ma is.

 

Az ország egyik legsikeresebb vállalkozása a Market. Az elmúlt évek projektjei közül melyeket emelné ki személyes kedvencként?

Az egyik a működésünk harmadik évében adódott. Elvállaltunk egy olyan munkát, amely – úgy neveztem akkor – egy óriási nagy fa és a kis fejsze esetét szimbolizálta. A kis fejsze voltunk mi, amely egy nagy munkának nekiugrott: az Eurocenter bevásárlóközpont építésének. Szakmailag és pénzügyileg egyaránt jelentős megbízás volt, egy vagy-vagy helyzet: nagyot nyerünk vagy nagyot bukunk. Sikeresen teljesítettük a feladatot, és ezzel jelentősen nőtt nemcsak az anyagi lehetőségek száma, hanem – és ez talán még fontosabb – a szakmai megbecsülésünk, és ezáltal az önbecsülésünk is.

Még egy projektet említenék, amely talán mindannyiunk számára a munkán túl szívügy is volt: a Groupama Aréna, az FTC stadion. A kapcsolatunk a MOMÉ-val is talán ebben a beruházásban gyökerezik. Itt volt először lehetőségünk arra, hogy a képzőművészet és az építészet valódi, kézzelfogható kapcsolatba kerüljön egymással. Az építkezés alatt több munkatárssal találkoztam, akik – akárcsak én – a szabadidejüket is ott töltötték, és folyamatosan a szépítésen és új megoldásokon gondolkodtak.

 

 

Bár csak utalás szintjén hangzott el, de rákérdeznék konkrétan, hogy a Market mindennapjaiban mennyire fontos az innováció?

Pár éve fölkértünk egy céget, amely nemzetközi összehasonlításban elemezte ki munkánkat, és éppen az innováció és a fejlesztés hiányosságaira hívta fel figyelmünket. Azonnal reagáltunk a felvetéseikre, és azóta is szem előtt tartjuk azokat a területeket, amelyek ezidáig talán kissé háttérben voltak. Ennek a folyamatnak a legelső és legfontosabb lépése egy komoly átszervezés volt, valamint egy adatelemző-csoport létrehozása. Természetesen a különböző nemzetközi konferenciákon is szinte folyamatos a jelenlétünk.

 

Az innovációval könnyen társítható a dizájn fogalma. Ön szerint hol van szerepe a dizájnnak az innovációban?

Arra törekszünk, hogy amennyiben lehetőségünk van választásra, azokat a munkákat vállaljuk el, helyezzük előtérbe, amelyek a funkción kívül nagyobb gondot fordítanak a dizájnra, a megjelenésre. A másik oldalról közelítve, ha egy munkát a dizájn magasabb szintre emel, akkor tegyük hozzá ezt a pluszt, és váljék átlag felettivé. Ha röviden akarok fogalmazni, akkor azt mondom, hogy a dizájn beköltözött a hétköznapjainkba és részünkké vált.

 

Ha egy kreatívipari fiatalnak a pályája elején tanácsot adhatna, mi lenne az, mint egy inspirációs mondat vagy motivációs „löket”? 

Talán egy kulcsszót mondanék: bátorság. Ezt nagyon széles körben értelmezem: értem alatta a kezdeményezőkészséget, azt a bátorságot, hogy merjen bekopogtatni például a mi ajtónkon, de más, akár pénzügyi befektető ajtaján is. Emellett hangsúlyoznom kell a vállalkozó szellem fontosságát is, bár szorosan összefügg a bátorsággal. Egészen biztos, hogy jó, kreatív ötletekkel nálunk kinyílnak az ajtók, a lehetőségek, hiszen a cél közös: mindannyian egy szebb, jobb, élhetőbb közös jövőt akarunk felépíteni.

 

Fontosnak tartja az „utánpótlás kinevelését”, a fiatalok támogatását?

Feltétlenül, és pontosan ezért én erre egy kiváló lehetőségnek tartom az ösztöndíjprogramot, amelynek kapcsán beszélgetünk most mi is. Biztos vagyok benne, hogy ez mindkét fél számára előnyös lesz, és bízom benne, hogy hosszú távon is tudjuk majd kamatoztatni. Tele vagyunk feladattal, megbízásokkal, lehetőségekkel, szívesen adunk teret a tehetséges fiataloknak, hogy ne csak az egyetem falai között, hanem valódi munkahelyen is kipróbálhassák magukat.

 

Az idén először írt ki pályázatot a Market a Kurzushéten. Mi alapján választották ki a témát?

A pilot szakaszra sikerült közösen egy jól irányzott, konkrét területre vonatkozó kihívást találnunk, ez a beton fogalma. Remek lehetőség a kísérletezésre, újításokra, más nézőpontba helyezésre akár formatervezés, akár építészeti megközelítésben.

Természetesen nem eseti lehetőséget jelent ez az együttműködés, hanem egy tágabban értelmezett keretbe szeretnénk foglalni. Mentoráció, a cég részéről eseti előadások megtartása, diploma-együttműködése – szóval a lehetőségek sora végtelen, amely még sok beszélgetésen keresztül fog kikristályosodni a jövőben.

 

Ön hol találja meg azokat pontokat, helyeket, ahonnan, és amiből megszerezheti a kellő motivációt?

Nagy terhelést szabtam ki magamra és ezt csak úgy lehet tartósan viselni, ha az ember megtalálja azokat lehetőségeket, amelyek kikapcsolódást, feltöltődést és további inspirációt nyújtanak. Ilyen számomra az utazás, és annak velejárójaként az emberi alkotás, az épületek szépsége. Nagyon fontosnak tartom emellett – és talán ez az élet minden területén meg kell, hogy valósuljon. Bármit csinál az ember, azt szívvel-lélekkel tegye, és teljes lényével vesse magát bele.

 

A Market Építő Zrt. az elmúlt 25 év során több mint 730 létesítmény valósított meg, Magyarország minden szegletében építettek már. Az összesített árbevételük meghaladja az 1040 milliárd forintot, azaz a közel 3,6 milliárd euro értékű forgalmat. A cégcsoport 11 lányvállalattal működik jelenleg. 2018-ban „Az év legjobb vállalatának” járó elismerésben részesültek a Figyelő TOP200 versenyén, 2019-ben pedig az „Az év kivitelező cége” címmel lettek kitüntetve. Nevükhöz fűződnek egyebek között a MOME, a Táncművészeti Főiskola és a Corvinus kivitelezési munkálatai, dolgoztak a Grasham Palota és a Párisi Udvar felújításán és együttműködtek többek között a Boschhal, a Telekommal és a Nestlével is. Jelenlegi legnagyobb munkájuk az országos szinten is egyedülálló méretekkel rendelkező MOL székház kivitelezése, amely a BudaPart projekttel párhuzamosan épül.

Publikálva: 2021-02-17 20:36:00