Patina, a láthatatlan művészet | Bényei Tünde MOME docens kiállítása
Az online kiállításmegnyitó megtekinthető a Fuga YouTube csatornáján április 29. csütörtök 18 órától | Facebook esemény
Megnyitja: Mohácsi András szobrász és díszlettervező, DLA habil. egyetemi docens
A textilöregítés, más néven patinázás a színházi és filmes jelmezkészítés egyik legfontosabb, mégis sokak számára ismeretlen kísérőszakmája. A színházi és filmes szakma összetett, komoly csapatmunkára épül. Egy jelmez sem egyetlen alkotó műve, a kosztüm részlegen sok profi szakember dolgozik rajta, míg elnyeri végső formáját. E csapat fontos tagja a textilöregítő művész is, aki elsősorban a jelmeztervezővel áll szoros munkatársi kapcsolatban, de alkalmanként egyeztet a rendezővel, a varrónőkkel, az öltöztetőkkel, a díszlettervezővel, és sorolhatnánk.
Magát a textilöregítést sokan a szakmán belül is csak „koszolásnak” hívják, ami viccesen hangzik, ám ez csupán egyetlen résztechnikát jelöl, így a lényeget tekintve kissé félrevezető, pontatlan és leegyszerűsítő elnevezés. A textil alapanyaggal foglalkozó kreatív tervezőnek ismernie kell az anyagok szerkezeti sajátosságait, összetételét, az átalakításukhoz szükséges anyagokat, vegyszereket, a történelmi textíliákat, régmúlt idők viseleteit. E sokrétű tudással felvértezett koptatóművész a jelmeztervező fontos alkotótársa és a végső látvány meghatározó alkotója. Élettel tölti meg a ruhákat, időben elhelyezi és hitelessé teszi a megtervezett öltözetet, a jelmezeken ejtett jelekkel elmeséli az adott történetet.
A textilöregítő akkor végzi jól a munkáját, ha annak eredménye alapvetően láthatatlan, ha a felvitt effektek eggyé válnak a jelmezzel, az öltözet egésze belesimul a történetbe, s nincsenek eltúlzott, kirívó, oda nem illő hangsúlyok. A színész is akkor tud igazán átlényegülni és eggyé válni a karakterrel, ha ebben az öltözet is segíti. Ha a patinázott, megmunkált felületek hitelesek, ha a megformált karaktert autentikussá teszik, fel sem merül a nézőben, hogy nem az adott történetben zajló események, hanem alkotó kéz formálta a látványt. A végeredmény akkor tökéletes, ha az elvégzett munka a nézők számára észrevétlen marad.
Jelen kiállításon Bényei Tünde textiltervező a Saul fia című Oscar-díjas film öregített jelmezei mellett számos más színházi és filmes munkáján keresztül ismertet meg bennünket e kevésbé ismert, ám rendkívül sokrétű és izgalmas alkotói területtel.
Az öregített jelmezeket szokásos kontextusukból kiemeli, s ezáltal végre a néző számára is láthatóvá, megfoghatóvá válnak ezek a speciális művészi effektek.
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap