doktorandusz
doktorandusz
Kutatási terület | digitális szöveghasználat, figyelemhiányos hiperaktivitás, olvasási, tanulási nehézségek, betűtervezés |
Szervezeti egység | Doktori Iskola |
Doktori kutatás: Figyelemfenntartás és hozzáférhetőség a digitális szöveghasználatban
A kutatási témám előképe a 2020-ban, a MOME Tervezőgrafika Mesterszakján készített diplomamunkám, egy digitális olvasóeszköz és betűtípus koncepció ADHD-s személyek számára. Ez a projekt az elmúlt évben több díjat is nyert és több szakmai lapban is megjelent belföldön és nemzetközi szinten egyaránt.
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar egy széles körben előforduló, a felnőtt lakosság 1-5%, a gyermekek 3-9%-át érintő idegrendszeri fejlődési zavar, aminek egyik jellegzetes magtünete a figyelemzavar. Az ADHD-s személyeknek nehézséget okoz a figyelmük fenntartása, ami olvasási és tanulási nehézségeket is okoz, ennek mentén tipikusan az iskolában, illetve felnőttkorban is egyaránt rendszeresen alulteljesítenek.
A jelenlegi kutatás keretében ADHD-s személyek számára szeretnénk olvasást segítő digitális, megoldásokat fejleszteni, a betűtervezés grafikai és technológiai újításainak felhasználásával. A kutatás során Dr. Simon Viktória pszichiáterrel dolgozon együtt, aki az ADHD-s kutatások területén hazai és nemzetközi szinten is aktívan jelen van.
Célkitűzés
A kutatás célja az ADHD-hoz kapcsolódó olvasási nehézségek feltérképezése és az ezt segítő specifikus grafikai és tipográfiai megoldások hipotéziseinek kialakítása.
A kutatás tervezett eredményterméke egy olvasást segítő eszköz és az abban működő betűtípus/font, amely az ADHD-s személyek olvasási igényei szerint készül és elősegíti a figyelmük fenntartását olvasás közben. A kooperáció mentén nem csupán egy magas minőségű design megoldást, hanem egy klinikai környezetben is tesztelt terméket tervezünk létrehozni. Ezen túl a kutatás és tesztelés során összegyűjtött információk az eszköz fejlesztését követően további, az ADHD-t érintő kutatásokban is hasznosak lehetnek.